Albania samochodem i motocyklem – kompletny przewodnik [2017]

15 czerwca 2017 | komentarze 3

Albania bez wątpienia należy do najbardziej czarownych zakątków Europy, jednak podróż do tego bałkańskiego kraju nie należy do łatwych przedsięwzięć. Według wielu doświadczonych podróżników, najlepszym rozwiązaniem jest podróż do Albanii własnym samochodem. Aby jednak wszystko poszło prawidłowo, powinniśmy pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Oto one.

Do Albanii własnym samochodem lub motocyklem: co warto wiedzieć?

Albania nie należy do Unii Europejskiej, jednak dla obywateli Polski wjazd do tego kraju jest możliwy bez wizy, wystarczy paszport lub dowód. Albańskie prawo wymaga, aby kierowca samochodu posiadał ważne ubezpieczenie OC czyli tzw. zieloną kartę. Dobrze jest posiadać także wykupioną usługę assistance. W niektórych towarzystwach kartę dostaniemy za darmo w innych zapłacimy ok. 20 zł. Zieloną kartę możemy wykupić także na granicy, ale jest to mniej opłacalne. Od polskich obywateli nie pobiera się opłat wjazdowych. Pamiętajmy, że w sytuacji kiedy podróżujemy autem będącym własnością innej osoby lub firmy musimy posiadać notarialne upoważnienie w j. angielskim od właściciela auta.  Na albańskich drogach obowiązują ograniczenia prędkości w wymiarach: 90 km na autostradach, 80 km na obszarze niezabudowanym oraz 40 km na obszarze zabudowanym. Kontrole drogowe na albańskich drogach są częstsze, niż w Polsce, dlatego lepiej jest stosować się do obowiązujących limitów prędkości.

UWAGA: Jeżeli wybierzemy drogę przez Kosowo, pamiętajmy, że nie obowiązuje tam tzw. zielona karta i trzeba wykupić dodatkowe ubezpieczenie (koszt: 15 euro).

Jaką trasę wybrać?

To jaką trasę wybierzemy zależy od wielu czynników, m.in czy jesteśmy skłonni korzystać z płatnych odcinków, czy najbardziej nam zależy na czasie, gdzie zamierzamy się zatrzymywać oraz w jaki rejon Albanii się wybieramy. Opcji jest naprawdę bardzo dużo i polecam samemu dobrać najbardziej dopasowaną do nas trasę, korzystając chociażby z relacji bardziej doświadczonych osób. Warto także samemu pokombinować z Google Maps, ale bierzcie czasy podawane w tym narzędziu jako szacunkowe. W zależności od sezonu i terminu, na bramkach i na granicach spędzimy raz mniej, raz więcej. Poniżej pokazuję 3 inspiracje, z możliwymi trasami.

Trasa nr 1: Słowacja – Węgry – Serbia – Macedonia (alternatywnie + Grecja)

Najbardziej popularną trasą samochodową z Polski do Albanii jest chyba trasa Warszawa-Budapeszt-Belgrad-Skopje. Winiety na Słowację i Węgry najlepiej kupić przez internet (przykładowo węgierską można kupić na stronach:http://www.toll-charge.hu/ lub  https://www.virpay.hu , natomiast słowacką na https://www.eznamka.sk/selfcare/home/ ), można też kupić na miejscu na stacjach benzynowych. Po wyjechaniu z Budapesztu można skierować się w stronę Nis, gdzie często polscy kierowcy korzystają z noclegu (nocleg możemy zarezerwować za pomocą booking – kierujmy się opiniami). Przejeżdżając przez Macedonię możemy zahaczyć o Ochrydę i Jezioro Ochrydzkie. W Macedonii warto także zatankować, jest tu najtańsze paliwo. Z Macedonii możemy skierować się bezpośrednio do Albanii (przez Elbasan) lub wybrać alternatywną trasę przez Grecję. Jedzie się pięknie położoną w górskiej scenerii autostradą z licznymi tunelami. Druga opcja może okazać się dobrym pomysłem, jeżeli udajemy się na południe np. do Ksamil lub Sarandy. Jadąc przez Grecję możemy skorzystać z przejścia granicznego w Kakavia (w sezonie bardzo duże natężenie ruchu) lub nadłożyć trochę drogi i wybrać przejście Konispol.

Trasa nr 2 Słowacja – Węgry – Bośnia

Drugą często obieraną trasą jest przejazd przez Bośnię i Hercegowinę. Trasa krótsza o ok. 150 km, ale pojedziemy trochę wolniej ze względu na drogi w tej część Bałkanów. Początek trasy pokonujemy podobnie jak w pierwszym wariancie, ale na Węgrzech odbijamy w stronę Bośni. Od Sarajewa droga prowadzi, przez góry i towarzyszyć nam będą piękne widoki i całe mnóstwo tuneli. Przy okazji przejeżdzając przez Czarnogórę warto zahaczyć o kanion rzeki Tary, jeden z najgłębszych w Europie. W najwyższych partiach jest to blisko 1300 metrów głębokości. Ten widok naprawdę zapiera dech w piersiach.

Kanion rzeki Tara w Czarnogórze
Grigory Gusev, Chernogoria, Most cheres reku Tara CC BY-ND 2.0

Istnieje także możliwość przejazdu przez chorwackie wybrzeże, ale ta trasa wydaje się być najmniej ekonomiczna, chyba że planujemy objazdówkę i zwiedzanie Chorwacji.

Opłaty drogowe i autostrady

Należy także pamiętać, że we wszystkich wymienionych krajach, przez które będziemy przejeżdżać w drodze do Albanii podróżowanie autostradami (oraz niektórymi drogami szybkiego ruchu), jest płatne, dodatkowo niektóre kraje wymagają wykupienia winiet np. wspomniane już Węgry i Słowacja. W zależności od długości odcinków opłaty wypadają różnie, mniej więcej: Serbia i Grecja ok. 40 zł, Macedonia jest zdecydowanie tańsza, za autostrady zapłącimy ok. 10 zł.

Poniżej wklejam opłaty za drogi i winiety jakie płacił jeden z naszych czytelników w 2017 roku:

Słowacja  65 zł (1 miesiąc)
Węgry 70zł (1 miesiąc)
Serbia : łącznie 46 zł
Macedonia : 15 zł
Grecja : 42 zł

P.S Warto mieć na uwadze, że infrastruktura drogowa w Albanii stale się rozbudowuje, ale niesie to za sobą różne konsekwencje: mapy się często dezaktualizują. Z drugiej strony znamy przypadek kiedy znajomi kupili mapę drogową, która uwzględniała drogę, która jeszcze nie powstała, ot cała Albania.

P.S. 2. Chętnie zamieścimy na stronie Wasze propozycje tras, oraz Wasze porady – proszę o kontakt pod adresem kontakt@mala-albania.pl

3 komentarzy na temat “Albania samochodem i motocyklem – kompletny przewodnik [2017]

  1. Jeffer

    Wpis naprawdę rewelacyjny, Gratuluję!

  2. Zuza

    Bardzo ciekawe zwięzłe i przydatne informacje. Dziękuję

    1. Marcin

      Dziękujemy i polecamy się na przyszłość 🙂

Zostaw komentarz